IJsland dag 2

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan. Was geen prestatie, ik zat om 6:00 uur overeind, ben braaf weer gaan liggen, maar 7:30 uur was ik er echt wel klaar mee.. We hebben ontbeten in het hotel, waarna we de zooi naar de parkeergarage om de hoek sleepten. Een oude beheerder van de garage schoot iris te hulp (geschat op een jaar of 70) en sleepte haar bagage tegen de trap op, nadat hij mij even liet zien hoe de automaat mijn creditcard wel at.. En dat nog in vloeiend Engels ook… Ik gaf hem bij de auto gekomen dus braaf een fooi. Hij schoot echt hard in de lach, zei dat het IJsland was en dat hulp en vriendelijkheid was inbegrepen, waarna hij dus serieus stevig mijn geld weer in mijn hand duwde. Hmmkay :).

Daarna vertrokken we naar het Thingvellir national park. Hier werden de oude wetten verteld en besloten. De leiders kwamen daar een keer per jaar bijeen om nieuwe afspraken te maken en de wetten nog eens te horen. Een indrukwekkende plaats waar de vroegere regering dus in de open lucht zitting hield. :D Je snapt wel waarom, want het is een prachtige omgeving met een flinke waterval, die uit het niets lijkt te verschijnen maar met groot geweld over de rand raast.

Behoorlijk mooi allemaal. Daarna zou de reis ons naar Reykholt brengen. Hier woonden de oude academici en wijsgeren. Daar zouden ook prachtige watervallen etc. zijn. Het was een lange rit en toen we er waren hebben we maar gelunched bij een tankstation. Het zag er allemaal nogal verlaten uit, met geen informatie punten of wat dan ook. Het restaurant dat erbij zat was dicht. De kaart erbij gepakt omdat het dorpje teleurstellend was en we de waterval dan wel wilden zien: we zaten compleet verkeerd. 150km verderop was de Reykholt die we wilden bezoeken, want volgens de kaart lagen daar ook de watervallen :S. Dat is behoorlijk suf. Flink wat tijd kwijt dus, maar wel veel mooie landschappen gezien. We besloten dan maar via het hotel alsnog bij de watervallen te gaan kijken.

Een tussenstop bij het hotel en een eettentje verder zijn we doorgereden naar de watervallen bij de “echte” Reykholt. Zoals je kan zien ging dat wel ergens over :). Hraunfossar en Barnafoss. Ook daar was weer veel en interessante informatie te vinden. Er was een natuurlijke brug over, maar deze is op last van een moeder, die haar 2 kinderen verloren had omdat ze er af waren gevallen, verwoest (anno 1100 ofzo). Nu is er een nieuw houten brugje :). Als we er af waren gevallen hadden ze die ook vast weg moeten halen :D.

Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel. Dat ligt heel erg ver van de bewoonde wereld, ogenschijnlijk plompverloren in het niets. Heel grappig en huiselijk. Toen we binnen liepen lag er een briefje met kamersleutels en een telefoon ernaast: Beste gasten, ben even met mijn kinderen de stad in. De volgende gasten hebben de volgende kamernummers… Als er iets is kan je me natuurlijk even op mijn mobiele telefoon bellen met de telefoon die hierbij ligt. Pak maar wat thee in de keuken. Als je wat wil eten kan ik je Saga Settler Centre in het centrum aanraden. Groetjes Anna.

Hoe gaaf is dat. Haar laptop stond er gewoon naast in een kamertje. Vertrouwen is groot, alles was open en los. Omdat wij niet op de lijst stonden moesten we helaas bellen. Er was iets mis met de boeking, ze dacht dat het aan haar lag en dat ze zich van datum had vergist, maar ze regelde het wel even. Of we wisten dat ze ook open Wifi had. Hoe cool :D. In de kamer aangekomen werd het snel duidelijk waarom het zo’n aanrader van het reisbureau was (buiten de sfeer, huiselijkheid en het vertrouwen): het uitzicht. Wtf :). Je hebt een 4x4 nodig om over een ruige weg met een vervaarlijk brugje het hotel te bereiken, maar damn, wat mooi en gezellig. “Ensku Húsin" is een hartstikke leuk hotel. Enfin, een bijzondere dag waarin we toch alles nog voor elkaar kregen wat we wilden doen. We genieten echt :)

Comments oude systeem:

Anja Jansen -

Wow! Dat klinkt echt geweldig allemaal! Wat een schitterende foto’s!

Rob -

Klinkt goed,maar hoe rij je in godsnaam verkeerd,je had nog wel navigatie ;-) veel plezier nog!!

Steph Janssen -

Zelfde plaatsnaam dus :)

Danielle -

Wauw klinkt gaaf allemaal :D Leuk om te lezen ook ^^

Adding content to the end of the web.