Boek review: De oversteek

De oversteekDit boek kreeg ik voor mijn verjaardag. Het is een boek van Justin Cronin, een schrijver waar ik volgens mij nog nooit wat van gelezen had. Het boek is weer aardig post-apocalyptisch en valt wat mij betreft goed tussen de huidige series als “Falling Skies” en “The Walking Dead” die ook een vergelijkbare insteek hebben. Het boek is een flinke pil, zo’n duizend pagina’s. Ik heb er bijzonder van genoten. Wat me opviel in de reviews is dat veel mensen de opbouw lekker snel vonden, en vervolgens een pagina of 800 de oorspronkelijke snelheid missen. Dat kan kloppen wat mij betreft, maar ik vond dat dan ook heerlijk. Het begint met het einde van de wereld zoals wij die kennen. Dat is dan ook snel achter de rug. Het verhaal gaat vooral over “Hoe nu verder?”. De wereld die volgt, waarin de oorspronkelijke beschaving een vage herinnering is. Een wereld zonder hoop, die enorm dodelijk is voor de avontuurlijke mensen. Het gaat over neerleggen bij je lot, de mensheid in het klein en wat onze beschaving nu echt betekend. Ik vond het fantastisch om uitgebreid te leven over hoe delen van de mensheid afgezonderd hun eigen wereldje scheppen, beheren en reguleren. Dat is wat het boek slim en interessant maakt. Ik wil niet te veel weggeven, maar het boek gaf me vooral het gevoel dat het 5 boeken was (Voor - Tijdens - Na, Leven en Onvrede, Beweging). Iets wat ik meestal mis. In de meeste boeken gaat het over een gebeurtenis of een groep mensen. Je bent en blijft nieuwsgierig over wat er vooraf ging, maar ook hoe het verder gaat. Wat is het nalatenschap van dit verhaal? Dit boek geeft daar antwoord op. Helaas wil je na de laatste pagina nog steeds heel veel meer weten, het heeft een beetje een open einde. Maar wel een open einde waar je wat mee kan: er is heel veel veranderd en je weet dat de wereld een nieuwe kant op kan gaan, iets wat eerder niet bestond. De schrijvende stijl is erg prettig. Het boek heeft een prettige schrijfstijl waarin soms hele delen missen en stapje voor stapje op creatieve manieren worden ingevuld. Als mensen over vroeger vertellen wil je dat weten, heb je het nodig. Het voelt als een roman van een alternatieve wereld. Ik heb ergens gelezen dat het het eerste deel van een trilogie is. Ik hoop dat het waar is want ik ben enorm benieuwd naar de ontwikkelingen. Maar nodig is het niet, ik kon voldoende met het einde :). Wat mij betreft een enorme aanrader. Het was een pracht van een boek!