IJsland, dag 5

Vanmorgen was het een gezellig ontbijt. Wederom met de eigenaren van Hofstadir farm zitten keuvelen. Over het boerenvak (gelukkig ken je daar als Nederlander nog een beetje van, dus je kan nog wat meepraten ook) en over IJsland. Toen we het bijvoorbeeld over bomen hadden gaf hij aan dat wat er af en toe stond geplant was. Het gerucht gaat dat de IJslandse settlers destijds alle bomen hebben omgehakt om op te stoken of dingen van te bouwen. Als er niet veel stond zou dat nog kunnen ook, maargoed, ze weten het hier niet. Toen ik aangaf dat het dan inderdaad slim was om hout te verbouwen om dingen te kunnen maken of op te stoken gaf hij aan dat dat niet het punt was. “Sommige mensen lijken nu eenmaal van bomen te houden” gaf hij aan :). Een concept wat hem vreemd was omdat ze hier dus niet horen :). Na mailadressen uitgewisseld te hebben zijn we de auto ingegaan. Eigenlijk zouden we weg “1” volgen, maar de mensen van Hofstadir gaven aan dat we beter rond het schiereiland konden rijden. Dat hebben we dan ook gedaan. Na vele foto’s waren we daar ook erg blij mee. De route van vandaag (260 km):
Grotere kaart weergeven Het meest opvallende of spannende waren eigenlijk twee tunnels op het schiereiland. Deze waren gemaakt voor 1 auto, maar wel zo’n 3 a 4 km lang. Je mag er 70 en moet in het geval van een tegenligger dus weten wie er voorrang heeft. De ander moet een nis opzoeken om je te laten passeren. Natuurlijk hebben we geen tegenliggers gehad ;). Dus hoe dat gaat weet ik ook niet… Na een leuke en vooral prachtige rit kwamen we in een van de grotere steden aan (Akureyri). Dit was een heuse, met zo’n 17.000 inwoners (en dus net groter dan Heesch). Het was voor ons gevoel ook echt een stad, mede omdat we al lang niet meer een grote kern gezien hadden. Een opvallende architectonische kerk, een heel mooi centrum en de universiteit/hoge school voor de kunsten en nog veel meer maakten het dan ook echt een opvallende mooie en frisse plek. We hebben in een gallerie nog een paar cadeautjes gekocht, een botanische tuin bezichtigd en zijn vervolgens weer vertrokken. Na ontspannen een tijdje aan een meer (Ljosavatn) gezeten te hebben, helemaal alleen aan de hoofdweg :), hebben we de Godafoss waterval bezocht. Vertaald betekend dit waterval van de Goden. En niet waarom je zou verwachten :). Het besluit of de IJslanders de oude goden bleven aanbidden of het christendom aannamen, lag bij 1 persoon. Toen deze besloten had dat het het christendom moest worden had hij al zijn godenbeelden in deze waterval gegooid. We zitten nu weer een stuk hoger en zijn gearriveerd bij ons 4 sterren hotel, waar we 3 nachten zullen blijven. Dat het hier hoger ligt en de winter nog maar net achter de rug is kan je goed zien aan het feit dat er nog een volledig bevroren meer ligt. Het hotel is echt heel erg prettig. We hebben heerlijk gegeten en ik denk dat ik mijn lekkerste kreeftensoep ooit op heb (Reynihilid). Voor het eten hebben we nog even gewandeld bij de pseudokraters, waar lava het water ontmoette met grote ontploffingen als gevolg. We hebben ook de explosiekrater die we morgen bezoeken al gespot in de verte. Hverfjall heet hij. Daarnaast gaan we ook op bezoek bij Dimmuborgir. Dit is vertaalt de duistere burcht. Het zijn lava gesteentes die erg hoog en vreemde vormen hebben. Morgen wandelingen op het programma. Overmorgen gaan we walvissen bekijken vanaf een boot als alles goed gaat! :) Waarschijnlijk morgen meer :)

Comments oude systeem:

Rob -

[quote] Daarnaast gaan we ook op bezoek bij Dimmuborgir. [/quote] Waarom moest ik eerst heel ergens anders aan denken :-P

Lol Quoten gaat ook goed zie ik ;-)

Anne-Marie Rakhorst -

Hai lieve Steph en Irish, Ik vind het erg leuk om jullie zo dagelijks te kunnen volgen. Je schrijft erg leuk Steph en door de foto’s heb je ook echt een voorstelling. Dikke kus en geniet lekker daar. Anne

Joost van Steenderen -

Erg leuke reis zover zo te horen, en inderdaad leuk om er wat plaatjes bij te zien :)

Steph Janssen -

Wij ook meteen. Iemand zei dat ze het daar ook van afgeleid hebben… Duistere burgt.. :)

Dank je :) We hebben een erg leuk cadeau voor je gevonden in het kunstcentrum ;)

Erg fijn als het een beetje gewaardeerd wordt :). Ik heb hetzelfde met je Japan stukken, maar ben me er van bewust dat de frequentie hier nu natuurlijk wel hoog is.

Adding content to the end of the web.