Review: Minecraft

Eerder schreef ik er al over bij mijn nieuwjaarspost: Minecraft is een leuke nieuwkomer welke op het moment in ieder geval nog stevig gespeeld wordt. Tijd om een review te maken dus! :)

Waar gaat het over?

Dat was mijn eerste echte idee toen ik erachter ging zitten. Ik had er ondertussen wel een aantal keren over gelezen, een keer vluchtig de demo bekeken en uiteindelijk even het account van een vriend gebruikt. Toch wilde het me niet snel duidelijk worden. Waar gaat dit over? Je kunt graven, wat blokjes opstapelen, het wordt telkens donker en dan stikt het van de monsters… En nu? Het antwoord dat ik kreeg was: “Niets, dat is het spel.” Het leek me duidelijk: het is niets en het gaat niets worden. 8bit textures en vierkante blokjes is toch echt niet meer van deze tijd en een beetje doelloos graven en stapelen lijkt me helemaal niets. Vervolgens krijg je van die puppie-oogjes naar je toe en “probeer het nou eens gewoon”. Dat heb ik dan maar gedaan.

Dus, waar gaat het over??

Mjah, grappig genoeg blijft mijn eerste cynisme hier gewoon waarheid: je graaft wat, je bouwt wat en ’s nachts komen de monsters. Na die initiële teleurstelling ontdek je dat het om iets anders gaat: het bouwen, dingen bedenken en maken. Het verzamelen van de nodige grondstoffen door te graven en minen, het geluk hebben als je een ader vindt, het de weg kwijtraken in je eigen complexe mijngangen. En dan naar boven om te bouwen. Dingen die je bedacht, dingen die je mooi of gaaf of indrukwekkend lijken. Ondertussen vecht je tegen het enige spel-element: de nachtelijke monsters. Je bouwt hekjes, zorgt voor veel verlichting en veilige gebieden, zodat je verder kan met je project. Je loopt op en neer, herstelt wat stuk gaat door monsters en gaat kijken wat je vrienden hebben gebouwd, zoals ze dat ook bij jou doen. Bouwen: Mijn piramides

Elementen in de game

Stiekum ontdek je stukje voor stukje dat er aardig wat in de game zit. Slimme dingen, leuke dingen en handige dingen. Je kan hout hakken, van hout kan je inventory kisten maken, ovens maken (om glas te bakken, ijzer te smelten, etc.) , bijlen, houwelen, emmers, schakelaren, deurtjes, bordjes, harken, zwaarden, armor, pijl en boog, toortsen, ladders, brood, een schep, etc. etc. etc… Voor de hele lijst kan je hier kijken. Je vind aardig wat soorten grondstoffen waarvan je verschillende dingen kan maken, waaronder sturdy maar ook minder sturdy gereedschap. Een stenen houweel doet het veel minder lang dan een diamanten houweel. Daarnaast werkt de diamanten versie ook nog een stuk sneller! Als je daar eenmaal aan begint merk je dat er stiekum best wat in de game zit. En dat niet alleen, het breidt nog steeds uit… De maker voegt met patches nog steeds content en recepten toe. 2 dagen geleden is er weer aardig wat bijgekomen.

De maker? Kan die in zijn eentje een game aan?

Ja, er is één maker, die deze indie game in zijn eentje ontwikkelt. Deze man, die zichzelf Notch noemt, is in zijn eentje met dit project bezig. Als je naar dit wat gedateerde stukje kijkt hoef je overigens geen medelijden met hem te hebben :). Hij lijkt goed te boeren! In dat stukje staat ook wat meer achtergrond, evenals hier wat achtergrond van de maker zelf staat. Het spel bevindt zich nog in de beta-fase, de server is zelfs nog alpha. Het geheel werkt redelijk. In het begin ondervond ik aardig wat hinder van zwarte schermen en mapbugs (enorme gaten in de kaart, van boven tot onder), maar na de betaversie van java 7 geïnstalleerd te hebben zijn die problemen weg. Met name mensen met 64bit Windows 7 leken hier last van te hebben.

De game graphics en audio

Zoals ik al eerder zei: die 8bit textures kunnen eigenlijk echt niet meer. Toch moet ik toegeven dat ze snel wennen en na een tijdje begin je ze wel als authentiek te ervaren. De maker geeft aan dat hij volledig zijn aandacht besteedt aan de gameplay en fun. Hij heeft textures en audiosamples uit het public domain gebruikt. Beiden niet echt indrukwekkend, alhoewel het wel werkt natuurlijk. Als je vervolgens denkt deze eenvoudige game te kunnen draaien op je netbook, dan heb je behoorlijk pech: de game is wel zwaar. Nu denk ik dat het deels inefficient geprogrammeerd is, de server heeft in idle al zo’n 30% processor belasting en de game is behoorlijk zwaar om te draaien. Toch is hij wel geavanceerd en heeft een paar leuke ideeën onder de motorkap zitten. De wereld is bijvoorbeeld oneindig. Dreig je de bekende wereld uit te lopen, genereerd de game snel nieuwe wereld waar je heen gaat. Deze is persistent. Dus alles blijft zoals het ontstaan is. Er is wel een onder en bovenkant aan de wereld. Je kunt op een gegeven moment niet dieper minen (niet overal even diep overigens) en op een gegeven moment kan je gewoon niet hoger bouwen. Het multiplayer gedeelte is eigenlijk hetzelfde als het singelplayer gedeelte, je mist alleen hier en daar wat features die nog niet naar de multiplayer gebracht zijn, zoals de dungeons in de netherworld. Ik mis deze niet, omdat het samen op 1 consistente wereld spelen echt het hele spel voor me maakt. Je bouwt naast elkaar en in de buurt en kan regelmatig even gaan kijken bij de bouwwerken van andere spelers, terwijl we op de achtergrond lekker zitten te kletsen op teamspeak. Ook grote projecten blijken vaak heel wat vlotter te gaan wanneer een paar spelers besluiten even te komen helpen. Dat maakt het gezellig en leuk, omdat je continue met elkaar aan het praten bent, ideeën uitwisselt en kan komen kijken. We zitten nu met een man of 10 op een private server en genieten hier zo’n beetje dagelijks van, sinds nieuwjaar zo’n beetje nu. Er is nog niemand vertrokken en er komen nog steeds mensen bij.

De gameplay

Zoals iedereen die zit te lezen wel heeft begrepen: hier zit de magie (aangezien hij duidelijk niet op andere plaatsen zit ;) ). Allereerst is het natuurlijk lego! Maken wat je wil, waar je wil! Blokjes op blokjes. Die blokjes moet je eerst verzamelen en zoeken. Lijkt noodzakelijk, maar je hebt het al snel enorm naar je zin terwijl je dieper en dieper de wereld ingraaft, een spoor van verlichting en ingewikkelde gangenstelsels achter je latend. Het bouwen is ook heerlijk, je hebt een idee en wil aan de slag. Vaak merk je onder het bouwen dat je al vooruit loopt op wat je hierna zou willen bouwen. Soms heb je bijna de tijd niet om je huidige project af te maken. En er is niet veel zo leuk als iets origineels of indrukwekkends bedacht te hebben en mensen dan laten komen kijken. Als het gewaardeerd wordt voelt dat gewoon goed. En eigenlijk heeft iedereen gewoon continue vollop waardering voor elkaars bouwwerken. Omdat ze slim zijn, episch, indrukwekkend of gewoon enorm creatief. Wat dacht je bijvoorbeeld van dit schip: Piratenschip BungaRoyaal Je kan er overal doorheen lopen, er zitten kamertjes en een flink ruim in. Het is nog niet af, maar ziet er al enorm indrukwekkend uit! :) Ons eilandje begint overigens al aardig bebouwd te raken: Island De echte fun van de game is gewoon bezig zijn en dingen werkelijkheid maken. Daarbij voorzie je jezelf van gereedschappen, vervaardigd uit wat je zelf opgegraven hebt. Om er toch een spannend game-element in te hebben komen er iedere nacht monsters. Je kan dan maar beter zorgen dat je ingegraven zit. Daarnaast helpt verlichting om je heen: monsters spawnen enkel waar het donker is. Overigens durven ze wel het licht in te lopen, dus licht maakt je niet veilig. Je hebt monsters die verbranden in het zonlicht, maar ook ontploffende monsters die exploderen wanneer ze bij je in de buurt zijn. Hoe vaak we allemaal wel niet delen van onze bouwwerken hebben moeten herbouwen voordat we succesvol werden in het weren van deze monsters zal ik maar niet vertellen ;). In het donker ergens stranden of ver van huis zijn, evenals de weg kwijt raken kan behoorlijk stressvol zijn dus ;). Ook wanneer je ontdekt dat je bouwwerk van binnen niet overal evengoed verlicht is, waardoor je ineens spinnen of zombies tegen het lijf loopt in je eigen “huisje” is echt niet goed voor je hart ;). Ik denk wel dat het dood kunnen gaan (waarna je op de plek waar je stierf je inventory bijeen kan gaan rapen) een dimensie aan het spel toevoegd die het afmaakt. Zonder die stress en af en toe haast zou het denk ik wat van zijn charme en spontane druk inleveren. De game is een enorm verslavende uitlaatklep. Je hebt continue zin om verder te bouwen en te werken. Gelukkig is het niet zo dat je dingen kan halen of dat dingen aan tijd gebonden zijn. Kan je het 4 dagen niet doen is dat geen probleem, je hebt er gewoon zin in :).

Prijs

Voor op het moment zo’n €15 is het spel een enorm goede aankoop (afgezet tegen de uren plezier die we er allemaal al van gehad hebben en klaar zijn we er nog echt niet mee). Wanneer de game af is zal hij waarschijnlijk €20 gaan kosten. Iedereen die de Alpha of Beta heeft gekocht is overigens wel gegarandeerd van de game: 1 keer betalen en je krijgt alle versies. Dan sluit ik nog af met een paar youtubes om je een idee te geven: