IJsland, dag 8: Veel mist

Vanmorgen zijn we weer vroeg op pad gegaan. Het zag er erg bewolkt uit, het beloofde dus niet veel goeds. Na 3 nachten doorgebracht te hebben in het 4-sterren hotel Reynihlíd aan meer Myvatn was het tijd om verder te reizen. Bij de rekening ontdekten we wel dat het 3 keer 4-sterren diner een goede indruk heeft gemaakt op onze creditcard :S. Maargoed, dat zien we thuis wel, vakantie blijft vakantie.. De route van vandaag (185 km):
Grotere kaart weergeven De mist bleef onderweg flink aanwezig. Op sommige plekken was het even weg, bijvoorbeeld in de woestijnachtige hoogvlaktes waar we doorheen trokken. De reis was niet zo lang, maar we hebben weer echt kunnen genieten van een ander landschap, dat vooral heel erg leeg was. Het oosten van IJsland blijkt zeer dun bevolkt. Onderweg zijn we nog gestopt bij een van de meest afgelegen cafés in IJsland: Mödrudalur. Hier hebben we een Belgische wafel en wat koffie op. Overigens grappig aan IJsland: overal is de koffie een euro ofzo, maar je krijgt echt standaard onbeperkt refills. Koffie hoort erbij. Hier hebben we ook het meest grappige benzinestation ooit gevonden :). Blijkbaar zijn grote tanks buiten een beetje een afbreuk aan een dorp waar de huizen deels van hout, deels leemhutten zijn. Dus hebben ze de tanks ook verstopt onder een leemhuisje :D. Best inventief en zag er erg charmant uit. Na de rit besloten we nog de watervallen Litlanesföss en Hengiföss te bezoeken. Deze waren een enorme zware klim, waarbij we na 1,5 km de Litlanesföss zouden bereiken, om een kilometer verder de Hengiföss te bereiken. Deze laatste is een van de 3 grootste in IJsland. Een waterval van zo’n 120 meter hoog. Uitgeput bereikten we de eerste toen we wat Franse reisgenoten tegen kwamen (zo leer je hier een beetje naar iedereen te kijken: de meesten maken dezelfde ronde, sneller of trager, dus je komt iedereen vaker tegen). Deze adviseerden ons met klem om de Hengiföss, die een verschrikkelijke klim verder was, niet te bezoeken. Door de mist hebben ze hem wel bereikt, maar niet gezien! Het was te diep en te ver. De eerste was volgens hun maar amper te zien. Daar zijn we dan wel heen gegaan, we waren er immers bijna. Maar aan de foto’s kan je zien dat het goed te geloven was dat de volgende al helemaal niet te zien zou zijn. Mijn camera weigerde in veel gevallen al te focussen zo slecht als het zicht was. We zijn dus maar terug geklouterd en naar het hotel gegaan. We zijn nu volgens alle gegevens in het bruisende hart van het oosten, de stad Egilsstadir, die samen met het vastgegroeide dorp Fellabaer al gauw 2000 inwoners heeft. Wat dan echt hilarisch is naar mijn mening is dat ze op deze lege open vlaktes met dit inwonertal wel een aantal lelijke betonnen flats hebben weten te plaatsen. Ik denk omdat het kan. Jaloezie naar grote steden ofzo :). Maargoed, mogen ze fijn zelf weten. Daar hebben we onze kamer direct gesloopt, het nieuwe toilet is niet zo nieuw meer, maar ik zag buiten de verbouwers nog rondlopen, denk dat ze morgen een terugkomsessie hebben :P (doorspoelknop door de muur gedrukt). Hierna zijn we gaan uiteten in Egilsstaðir Guesthouse. Wat een luxe mooie tent was dat zeg. Helemaal opperchique en mooi. Erg lekker gegeten. Wel grappig was dat er een groepje chinezen binnen liepen die gewoon in hun regenjas gingen zitten eten. Kapstokken kennen ze daar vast niet ;). Morgen wellicht meer :).

Comments oude systeem:

Hennie -

Ik hoop dat jullie wel een foto van de kapotte knop hebben gemaakt voor bloopers dvd :P

Steph -

Lol, aan zo’n dvd had ik nog niet gedacht ;)

Edwin Hess -

Hoi Steph, ik betrap mezelf erop dat als ik de foto’s bekijk dat ik stiekem verwacht Golum of Hagar de verschrikkelijke te zien. Al die namen van plaatsen en bezienwaardigheden hebben iets weg van films zoals “Lord of the rings” en Wiki de Viking. Maar dat zal vast wel aan mij liggen. :)

Steph -

Hahhah, sommige plaatsen heten zelfs Hägar, IJsland is oorspronkelijk een settlement van de Noren, dus daar heb je sowieso groot gelijk. En ja, voor Lord of the Rings etc, zouden ze hier prima terecht kunnen! :D

Adding content to the end of the web.