Boek review: Kill the dead

Kill the deadAlhoewel ik hem al even uit heb toch even een review, want dat was ik vergeten ;). Dit boek is het 2e deel uit de serie “Sandman Slim” van Richard Kadrey. Mijn review van deel 1, “Sandman Slim”, vind je hier. Waar deel 1 continue harde grafische snelle actie was, is deel 2 wat rustiger. Het lijkt alsof de schrijver een boek heeft besteed aan het uitwerken van het verhaal in deel 1 en (ik ben al een stukje in deel 3) het verhaal voorbereid voor het volgende deel. Minder hard, minder snel, minder lomp dus. Maar is dat slecht? Ik denk niet perse dat dat slecht is, maar het is misschien ook wel een beetje jammer. Je hebt toch andere verwachtingen als je aan het boek begint. Begrijp me niet verkeerd overigens, de actie is niet weg, niet minder lomp en niet minder gewelddadig. Maar er zitten wel spanningsbogen in. De omschrijvingen, metaforen en het taalgebruik blijven even knap en mooi. In zijn grofheid vind ik ze toch continue echt mooi en goed bedacht. De stijl blijft dan ook echt authentiek en lomp op een hele mooie manier. Toch vond ik het ook erg prettig om wat meer background mee te krijgen en eens wat aandacht voor het echte verhaal te hebben. Want het is interessant en opvallend. Een grote oorlog tussen hemel en hel, met de aarde er tussen. Een hoop vreemde gebeurtenissen, tactische zetten, uitleg en backstory is daar welkom bij. Het verhaal begint overigens in een mooie spagaat, de hoofdpersoon doet de vieze klusjes voor zowel hemel als hel. Dit doet hij openlijk, wat beide zijden nogal irriteert :). Ik heb toch genoten van het boek. Er gebeurde genoeg en het onvermogen van de hoofdpersoon om partij te kiezen buiten zichzelf blijft voor vermakelijke verrassingen zorgen :D. Een aanrader, zeker omdat je in deel 2 al wel voelt dat deel 3 heftig gaat worden. De titel is goed gekozen overigens :D.