Serie: Person of Interest review

Person of Interest

Zondag zijn we met een aantal mensen naar Skyfall gegaan. De nieuwe James Bond film. Dat was weer lekker genieten. Ik had thuis dan ook meteen zin om de volgende Person of Interest te kijken. Ik gaf op twitter ook meteen weer een paar mensen advies om deze serie eens te proberen. Vervolgens realiseerde ik me dat ik die nog helemaal niet op mijn site gepost had :). Hoog tijd om daar eens verandering in te brengen, want ik vind dit de beste serie die op dit moment loopt. En 100% de oude James Bond stijl. Geheim, actie en verrassingen.

Waar gaat het over?

Person of Interest gaat over een eenvoudig verhaal. Er is een machine gebouwd voor de overheid. Deze machine scant alles wat digitaal is in de wereld af naar terroristische dreigingen. Helaas is er ook veel wat niet classificeert als terroristische dreiging waar mensen wel levensgevaar lopen. Daar heeft de overheid echter de mankracht en middelen niet voor. Die zijn niet de focus van het project. De maker van deze machine heeft daar veel gewetenswroeging bij. Hij besluit hier zelf stiekem actie op te nemen. De machine verstrekt hem nummers. Deze nummers zijn mensen die gevaar opleveren of gevaar lopen. Samen met iemand die hij “inhuurt” gaat hij proberen deze mensen te stoppen of te redden. Het spannende is dat dat op voorhand helemaal niet duidelijk is. Je weet niet of je de dader of het slachtoffer volgt. Met allerlei niet zo legale methoden doen ze hun best de wereld een beetje te verbeteren. Met chantage, corruptie, illegaal afluisteren en rechtstreeks ingrijpen. Wanneer je rechtstreeks ingrijpt door bijvoorbeeld iemand uit te schakelen krijg je wel de politie op je hielen. Dat is een ander probleem. Ze weten dat ze vroeg of laat tegen de lamp zullen lopen. Ze worden gevolgd door de politie, criminelen en mensen die andere bedoelingen hebben met een machine die alwetend is. Met dat onderliggende spelletje proberen ze van dag tot dag mensen te redden. Dat is meer dan een beetje lastig.

James Bond

En dat maakt het voor mij James Bond. Intrige, proberen te infiltreren en snelle korte actie die meestal toch net buiten de wet valt. De toevoeging daarbij is dat niemand het daarna voor ze glad strijkt op politiek niveau. De sfeer is grimmig en nogal basic. Een kleine uitvalbasis met liquide middelen en een nummertje. De rest is inventiviteit en dag voor dag leven. Vaak pakken dingen verrassend uit of zitten anders in elkaar dan dat je zou verwachten. Soms komen daar veel grotere bovenliggende problemen bij of zaken die zorgen dat ze zelf risico lopen. Houd je van wat technologische truukjes, een beetje een detective gevoel en op de man infiltraties à la James Bond moet je deze serie echt een kans geven. Ik geniet nog steeds bijzonder!