Een weekje Ierland

Redelijk vlot na onze vorige “vakantie” die CampZone heet, zijn we nog eens op vakantie gegaan. Dit is een beetje veroorzaakt door de hoeveelheid uren die ik de laatste paar maanden heb moeten maken op werk. Gelukkig vonden ze het goed, dus heb ik redelijk last minute mijn biezen kunnen pakken. Zoveel kansen hebben we natuurlijk niet, gezien Iris lerares is.

IMAG1536

En dat is goed bevallen!

Dag 1: De reis

Op de eerste dag vlogen we ’s ochtends om 9:30 uur naar Ierland. In Cork aangekomen namen we onze huurauto in ontvangst, een Ford. Daarmee gingen we op reis. Het was de bedoeling dat we ’s avonds in Killarney zouden verschijnen bij ons hotel (Murphy’s bar).

IMAG1272

We besloten de kust zoveel mogelijk te volgen (van plaats naar plaats invoeren op het navigatiesysteem zoals we de weg zagen lopen) en dat ging goed. Het eerste uur zag het er allemaal wel prettig uit, daarna begon het echt heel mooi te worden. Het werd een rustige rit waarbij we ’s middags lekker lunchten in Kinsale bij Janey Macs. Van hieruit hebben we ontspannen de kust gevolgd tot aan de Bantry House. De Bantry House was een oud Engels huis, van de lokale adel. Als je de pracht en praal ziet, de bezittingen en tierelantijnen, is het echt een wonder dat de adel niet aan de lopende band werd onthoofd. Een enorm huis, verschrikkelijk mooi, met een extreme tuin erbij. De tuin bestond onder meer uit diverse verdiepingen grasveld, zodat je gescheiden optredens en vertoningen per verdieping kon hebben. Het was echt prachtig, maar zo overdone. Je vraagt je echt af hoe daar mensen konden leven in een tijd dat het met de rest van de bevolking niet zo goed ging zeg maar.. Het wennen aan het links rijden viel redelijk mee. Schakelen was even onwennig maar ging goed genoeg. Ik denk dat het schakelen ook wel geholpen is door het feit dat het stuur aan de goede kant zat :) Het navigeren in Ierland daarentegen was wat lastiger. Bordjes lijken overal en nergens gezet te worden, vaak spot je ze pas als je ze zo’n beetje voorbij bent. Of heb je de tijd niet om ze te verwerken. Het is alle dagen meer dan eens gebeurd dat we zijn blijven staan om ze te lezen. Hier een voorbeeld van het waarom, waarin sommige officiële borden gewoon bedekt zijn door ook officiële borden. Dat is nog even wennen :)

IMAG1295

Wel hebben we snel in de gaten dat het een prachtige vakantie belooft te worden, met verschrikkelijk mooie wegen en gebieden:

IMAG1311

Dag 2: The ring of Kerry

De tweede dag hebben we op aanraden van het reisbureau besteed aan het volgen van de ring of Kerry. Ik heb hem hier grofweg geprobeerd te tekenen. Dit was echt een meer dan prachtige route waarbij we echt de hele dag genoten hebben. We hebben hele mooie bergpassen gevonden in een geweldig landschap. Uitzichten, passen en pittig stuurwerk.

IMAG1358

Opvallend de hele weg was de hoeveelheid vernielde kerken. Er is hier heel wat gevochten omwille van het geloof, zoals we ook later op de weg bij Limerick zouden leren. We hebben ongelofelijk veel kerk ruïnes gezien, soms vroegen we ons af of er ook kerken waren die nog heel waren.

IMAG1377

Een tussenstop bij de Kerry Cliffs, indrukwekkend uitzicht op groot natuurgeweld.

IMAG1442

’s Avonds kwamen we terecht bij de zogenaamde “Ladies View”. Deze was vernoemd naar het genot van de hofdames van koningin Victoria in het jaar 1861 bij het zien van dit uitzicht. Gezien het bijna donker was zijn we de dag erna terug gereden. Het was ook echt erg mooi.

IMAG1486

Dag 3:

De weg vervolgd langs de Wild Altantic way. Verder de heuvels en weilanden in valt het op dat er steeds vaker dieren echt loslopen en je daar wel goed op mag letten :).

IMAG1521

Bij Castlemaine hebben we een fijne en bijzonder winderige strandwandeling gemaakt. Vreemd genoeg viel het ons weer op dat je hier gewoon met de auto op het strand mag rijden. Iets wat door sommigen dan ook gedaan werd. We hebben eigenlijk geen strand gevonden waar dat niet mocht tijdens de hele reis.

IMAG1541

Onderweg hebben we nog heel wat ruïnes gezien, bij veel hebben we ook even rondgekeken. De weg om het schiereiland werd steeds onherbergzamer en leuker. Op een bepaald punt liep er een waterval gewoon over de weg, best bijzonder :D

IMAG1575

Veel mooie vergezichten deze dag!

IMAG1600

IMAG1614

En natuurlijk in de middag Ladies View bezocht. En die was prachtig en groots inderdaad, inclusief regenboog:

IMAG1643

Dag 4:

Dag 4 zijn we het kasteel van King John bezocht. Hiervan stond vrijwel niets meer. Toch was de entree redelijk duur. Gezien we niet veel andere plannen hadden en we redelijk wat moeite hadden gehad met het bereiken van dit kasteel hebben we hem toch maar bezocht. Dat bleek enorm de moeite waard. Het museum was verschrikkelijk goed ingericht. Mooie verhalen, animaties, uitleg en voorwerpen lieten heel goed zien wat er allemaal gebeurd was. Met mijn standaard beperkte interesse voor dit soort zaken (leuk om even te zien, maar het hoeft geen studie te worden) merkte ik dat ik verrassend veel had opgestoken en het me ook echt boeide. Hier leerden we onder meer waarom zo’n beetje alle kerken in Ierland ruïnes zijn.

IMAG1649

Daarna zijn we naar de Cliffs of Moher gegaan. Dit begon voor mij als een teleurstelling. Druk en enorm beveiligd. Op elkaar staan en ver van de rand gehouden worden. Toch besloten we dan toch maar een stuk te gaan lopen over deze klippen. Na een bocht was zo’n beetje alles weg. Geen hekken en borden meer en genoodzaakt steeds dichter bij de rand te lopen. Kortom: een stukje begeleid toeristisch en verder zoek je het maar uit. Dit werd dus snel goed indrukwekkend.

IMAG1677

Vervolgens troffen we onderweg een begraafplaats van ergens tussen de 4200 en 2900 voor Christus. Dat is dan wel echt indrukwekkend! De hole of sorrows. Bizar om bij iets te staan dat er misschien al 6000 jaar staat… Of misschien maar 4900 jaar, gemaakt door mensen!

IMAG1699

Dag 5:

Dag 5 begon ermee dat we op een parkeerplaats die er nietszeggend uitzag even stopten om te gaan kijken waar we vandaag verder heen wilden. Eigenlijk waren we zomaar deze kant opgegaan en kregen al snel in de gaten dat dit ons echt heel erg weg leidde van het gebied dat we echt wilden bezoeken. We besloten een smal paadje door de struiken te volgen:

IMAG1739

Vervolgens kwamen we op een minuscuul strand uit, helemaal afgesloten van alles, aan een loch dat prachtig in de mist stond. Een prachtige plaats waar we echt een tijd bij stil gestaan hebben:

IMAG1746

De rest van de dag was een mooie rit in somber weer en ruig gebied. Voelde heerlijk :)

IMAG1776

Ook deze dag hebben we meermalen goed rekening met dieren moeten houden :)

IMAG1782

In de middag kwamen we onderweg naar een uitkijkpunt bij een vreemd iets aan: We moesten een strand over om de weg te volgen. Op het strand stonden om de zoveel tijd borden om te laten zien waar je moest rijden. Deze weg verdwijnt bij vloed, het is gewoon wadlopen met de auto. We besloten dit te doen en het was erg leuk.

IMAG1841

Een eind in de middag zijn we op bezoek gegaan bij Kylemore Abbey. Een huis met zo’n honderd kamers, waar later een privé school is gekomen en nu een museum van gemaakt is, ondanks dat er ook nog nonnen in wonen. Wat een idioot groot en mooi gemaakt gebouw, compleet met tuinen, een kerk en mausoleum.

IMAG1869

Dag 6:

Gezien het wisselende weer besloten we geen uitgebreide trip naar een groep eilanden te doen en te gaan wandelen bij Connemara National Park. Ondanks een korte hevige regenbui toen we wilden beginnen, hebben we hier een paar uur heerlijk gelopen. Toen we bij de auto kwamen begon het weer knalhard te regen. Timing :)

IMAG1903

Ook deze dag was er weer een van mooie landschappen en prachtige vergezichten:

IMAG1938

IMAG1968

Dag 7:

Het was de bedoeling dat we deze dag Ierland in de breedte zouden oversteken om naar Dublin te gaan. Daar zouden we deze dag nog rondhangen, om de volgende dag te gaan vliegen. Onderweg zijn we wel nog gestopt bij een eeuwenoud klooster: Clonmacnoise, dit stamde uit 500 na Christus.

IMAG1978

Daarna zijn we naar het hotel in Dublin gegaan, waar we onze auto hebben gedumpt om vervolgens de hele middag en avond uitgebreid Dublin te verkennen.

IMAG2017

IMAG2033

IMAG2046

Na laat gegeten te hebben in een uitstekend Italiaans restaurant, was onze reis ten einde. De volgende ochtend was het rustig naar het vliegveld en terug naar Nederland. Dit moeten we vaker doen! :D

Comments oude systeem:

Steph -

Top, dat is fijn om te horen, want daar heb ik dus ook echt zin in! IJsland was ook zo geweldig :)

Ronald van Vliet -

Scandinavië kan ik met recht aanbevelen (reis daar al meer dan 10 jaar rond met het camper(tje)

Vorige jaar rondreis Schotland met de Camper. Maar Ierland staat ook hoog op ons lijstje. Z’n reisverslag geeft inspiratie.

Steph -

Schotland en het noorden van Ierland staan ook nog wel op mijn lijstje. Ik wil Schotland nog wel bekijken voor ik aan Scandinavië begin :). Schotland schijnt ook echt prachtig te zijn :)

Jan Stroucken -

Als ik jullie verslag lees, weet ik gelijk weer waarom ik zelf Ierland zo mooi vind.

Steph -

Hahhah, ik denk dat we uiteindelijk door jouw enthousiasme over Ierland daarheen gegaan zijn. Ik wilde gewoon weg en moest iets kiezen. Geloof dat het niet zo lang geleden was sinds je over Ierland verteld had en ik zelfs een beetje het idee kreeg van je dat er overeenkomsten met IJsland waren, wat zeker het geval bleek. Dus bedankt voor een goede tip :)

Anne - Ditisierland.nl -

Wat een gaaf verslag! En mooie foto’s ook!

Adding content to the end of the web.