Lang weekend naar Cannes!

IMAG0333Jum, daar had ik zin in. Het was echt al weer even geleden dat ik er echt uit was met Iris. We zouden met de hele familie afreizen, maar helaas liep alles totaal anders waar door ik uiteindelijk enkel met Iris ben afgereisd. Ik heb per dag geblogd, maar geen kans gezien het te plaatsen… Dus bij deze een inhaal wedstrijd met drie dagen!

Cannes, Dag 1

Het was even wennen zonder familie in Cannes! Maar in zo’n omgeving is het geen uitdaging om het naar je zin te hebben. We hebben gisteren na de vlucht een huurauto opgehaald. Braaf in de rij bij de auto verhuur om terwijl je eindelijk aan de beurt bent te horen dat je het zo goed geregeld had dat je om de rij heen mocht :)

IMAG0298Lekker suf, maar geen probleem. We kregen een geheel nieuwe Peugeot 208, dus deze was zeker schadevrij. Toen we bij de auto aankwamen vonden we behoorlijk wat schade. Deze zijn we maar direct gaan melden, zodat we verder konden. Daar begon ons weekendje weg!

Direct werd duidelijk dat ik en de navigatie van Peugeot elkaar niet echt begrijpen. Het zal vast een goede zijn, maar we zitten niet op dezelfde golflengte. Zowel qua bediening niet, als qua navigatie niet. Dat klinkt alsof ik baal, maar dat is helemaal niet zo. Vandaag wilden Iris en ik naar St. Paul de Vence. Dit ging helemaal mis. Toen de Peugeot ons trots vertelde dat we de bestemming bereikt hadden, was dit alles behalve herkenbaar voor ons. Waar we dan wel waren? Geen idee!

IMAG0306Na nog eens zoeken vonden we de bestemming 30 km verderop, dus konden we onze reis vervolgen. Door deze meningsverschillen met de navigatie hebben we echter een verschrikkelijk mooie en lange rit gehad, waarbij we rare weggetjes, bergen en veel mooie dingen hebben gezien. Het voelde geweldig. Zolang ik niet op tijd naar werk hoef, vind ik hem prima zo! We hebben er al aardig wat kilometers op zitten.

We hebben in Saint Paul de Vence een mooie wandeling gemaakt, ook eens buiten om het dorpje heen (waar niemand was, heerlijk!) met enkel vergezichten.

IMAG0319Voor de avond hadden we een wandeling door Cannes op het programma staan, waarbij we gingen proberen het restaurant terug te vinden waar we het vorig jaar ook erg lekker hadden gegeten met de familie.

Het is goed druk, de Fransen maken zich klaar voor 14 juli, de nationale feestdag.

We hebben de hele tijd bewolking/zon/bewolking/zon waardoor de temperatuur rond de 30 graden blijft hangen. Ja, dat is afzien :)

Oh ja, en ze hebben hier Pims koekjes met citroen in plaats van sinaasappel! Deze blijkt Iris gelukkig ook niet te lusten, dus meer voor mij! :)

Cannes, dag 2

Vandaag is een regenachtige dag in Cannes. Gezien het zeer slechte weerbericht hebben we vanmorgen toen het nog droog was besloten om eens lekker bij de bakker van de vorige keer te ontbijten. Daar hebben we als aasgieren de tafels om ons heen in de gaten gehouden zodat we direct toen er een vrij kwam uit de bakkende zon konden gaan zitten :). Ik heb erg mijn best gedaan om een ei zonder frietjes te krijgen. De bediening begreep er niets van en het was erg lastig. Na enige verwarring ontdekte ik dat er geen sprake van frietjes was, maar een uovo frite is een gebakken ei in het spaans.  Dit ontdekte ik na dat ik maar veilig voor een omelet had gekozen :). Toch gaat mijn Frans al weer een stuk beter dit jaar.

Daarna zijn we lopend naar het musee de la Castre gegaan, waar allemaal oude kunstschatten van over de hele wereld liggen. Er was een hoge kasteel toren die een prachtig uitzicht gaf. Vooral leuk om te zien op schilderijen hoe Cannes ontstaan is en hoe jong het eigenlijk is. Bij het kasteel was ook een wedstrijd tussen fanfares, zo te zien uit het leger en de marine. Was leuk om mee te pakken. Vandaar af zijn we door de stad geslenterd, in nog steeds bakkende zon. Ik heb het lekkerste ijsje ooit op vandaag, misschien omdat ik ook echt oververhit was.

IMAG0335

Vervolgens hebben we ’s middags een groot probleem gehad. Toen we om 14:30 uur echt trek hadden bleken we geen lunch gehad te hebben, gewoon vergeten. Dat is een issue, want om deze tijd kan je echt niet meer lunchen, straks lusten we ons diner niet meer! Er zat niets anders op dan taart te gaan eten. Anders zitten de maaltijden veel te dicht op elkaar. Het is heerlijke citroencake geworden, met een panini vooraf.

Daarna zijn we naar de hotelkamer gegaan om voor morgen een grote route uit te stippelen. We hebben zin echt een stuk de bergen in te gaan. Hoe dat gelukt is, zullen we morgen zien. We hebben gewoon een boog van adressen genoteerd die we morgen met ons eigenwijze navigatie systeem willen gaan bezoeken. We denken om 18:00 klaar te zijn en willen om 20:00 uur op het vliegveld zijn. Dan heeft de navigatie 2 uur om kuren te hebben die dag ;). We beginnen bij de botanische tuinen in Antibes.

Ondertussen hebben we nog steeds geen druppel gezien. Het blijft bakkende zon!

Voor de avond hebben we gereserveerd bij Le Duplex. Die vonden we het vorig jaar zo leuk dat we er ook nog wel eens heel willen. Ook hier liet mijn Frans me een beetje in de steek, zodat we om zeven uur gereserveerd hebben. Half acht stuitte bij mij op een taalbarrière :).

IMAG0328Het was er weer erg lekker. Vervolgens zijn we vanaf de jachthaven naar het vuurwerk gaan kijken. Het was erg mooi en we hebben goed genoten. De vorige keer was wel net wat mooier. Het duurde dit keer ook maar een half uur. Nu gaan we snel naar bed, we willen morgen op tijd aan de bak!

Cannes, dag 3

Dag 3 zouden we een rondrit maken. Ik heb met Iris simpelweg in een ruime cirkel rondom Nice plaatsen en straten genoteerd, zodat we een grote rit konden maken die we op ieder punt zouden kunnen afbreken. Gezien het een halve cirkel was zouden we er altijd maximaal anderhalf uur over doen om op het vliegveld van Nice te verschijnen. IMAG0295’s Ochtends zijn we eerst begonnen met lekker ontbijten in het hotel. De eigenaar was voor het eerst weer binnen, die hebben we de rest van het verblijf niet gezien. Hij reageerde heel erg warm en wilde alles weten over ons verblijf en of we tevreden waren. Daarna heeft Iris de spullen gepakt terwijl ik de auto ging halen. Bij het uitchecken hebben we gezorgd dat alle extra kosten weer waren betaald en zijn we vertrokken naar Villa Thuret. IMAG0343Via google hadden we daar een botanische tuin gevonden die we graag wilden bekijken. In deze tuin planten ze bomen en struiken, die ze vervolgens 1 tot 2 jaar verzorgen alvorens ze de planten aan het lot over laten. Zo willen ze zien welke vegetatie geschikt zou zijn voor de omgeving. Normaal zou je veel bloemen en planten verwachten, hier waren het dus voornamelijk bomen en struiken. Het was erg mooi en ontspannen om te doen. Mochten jullie hem een keer willen bezoeken: http://www7.sophia.inra.fr/jardin_thuret IMAG0349Vandaar uit zijn we vertrokken naar Castellane. Dit was een flink stuk rijden, de start van onze halve cirkel. Toen we onderweg trek in lunch kregen zijn we lukraak bij een hotelletje gestopt (Hotel Le Prejoly, in Saint-Vallier-Le-thiey). Dit was een klein hotelletje in een smal straatje. Toen we tussen een nauwe doorgang door reden om te parkeren werden we geconfronteerd met een enorme mooie grasvlakte met uitzicht op bergen rondom. Het restaurant zat op deze grasvlakte. Dat werd genieten. Ze hadden geen lunch, enkel diner. Gelukkig mochten we gewoon een ééngangen menu samenstellen :). Dus Iris en ik hebben een voorgerecht gepakt en het daarbij gelaten. Dat was heerlijk! Hotel op de kaart IMAG0353Na het eten zijn we de weg weer opgegaan en in prachtig uitzicht verder getrokken. In Castellane hebben we de volgende bestemming in de navigatie gezet Guillaumes. Van Castellane af werd de route echt bizar mooi! Mooie passen, bergen, rotsen, kloven en enorme vergezichten en een heel mooi meer: Hier op de kaart Deze was helblauw en het uitzicht was wederom fantastisch. Genieten ten top! IMAG0361In Guillaumes hebben we Saint-Martin-Vésubie als volgende bestemming gekozen. Ook dit was weer een prachtig stuk. Het was wel echt werken om al deze weggetjes te volgen. Bochtjes, haardspeldbochten, klimmen en dalen. IMAG0367In Saint-Martin-Vésubie zagen we dat onze tijd op was, dat we rustig terug moesten gaan navigeren naar Nice. Onderweg besloten we nog te stoppen voor koffie. Dit werd Lantosque, Bar Des Tilleuls. Geweldig uitzicht, vreemd toilet (een muggengordijn was wat er tussen jou en de rest van de wereld zat (wel hoog, maar voelde vreemd) en je kon er niet eten, daarvoor verwezen ze naar de bakker die ernaast zat. Hier op de kaart en dit was ons uitzicht. Van hieraf hebben we doorgereden naar Nice, waar we met weinig problemen de auto ingeleverd hebben en wachtten op onze vlucht. Deze vertrok om 21:50 uur volgens planning. Om 23:48 arriveerden we in Amsterdam, waarna we naar huis zijn gereden. Het is een mooie vakantie geweest. Ik kan iedereen die zin heeft daar een keer een dagje te rijden deze route bijzonder aanraden. Hier zie je hem in het geheel: De route op google maps Echt genieten met zijn tweeën!

Comments oude systeem:

Rob -

Je zou verwachten dat ze in een relatief toeristische omgeving en ook nog eens vrij jong wat beter Engels zouden spreken, zodat je, zonder problemen een gebakken eitje kunt bestellen ;-)

Steph -

Nou, ik was al blij verrast met het meer dan een beetje Engels dat ze konden. Fransen zijn niet beroemd om hun (bereidheid?) Engels te spreken. Gelukkig dat ik in Cannes bijna met iedereen, al was het gebrekkig, in het Engels kòn communiceren :)

Adding content to the end of the web.